מהם היתרונות והחסרונות של
מהם היתרונות והחסרונות של למידה מרחוק?
יש ללמידה מרחוק יתרונות דידקטיים-חינוכיים: למידה בכל זמן ובכל מקום, למידה מותאמת יותר לקצב כל תלמיד, חומר הלימוד נשאר נגיש, ויכולת שילוב של טכנולוגיות חדשות ומרצם חדשים.
יש גם יתרונות חברתיים, בינהם: אפשרות לשוויון הזדמנויות בהשכלה, ואפשרות להגדלת היצע הלימודים.
התשובות הנ"ל מפורטות באתר הסדנא ללמידה מרחוק (של אוניברסיטאות בר-אילן ותל-אביב)
רוני גלבפיש, netמגזין [מתוך YNET]: "לימוד מרחוק בישראל: תמונת מצב"
מאמר מאת ג''יי הורוויץ:
"האינטרנט בחינוך - חלום שלא מתגשם?". מתוך אתר משרד החינוך - האגף לחינוך יסודי
התשובה ניתנה על ידי אורן מאורר מצוות מידעני KOL
לפני שאגע ביתרונות ובחסרונות אומר שלמיטב ידיעתי מחקרים אקדמאים לא הראו שאיכות הלמידה במערכות המבוסות על למידה מרחוק נמוכה מזו שמושגת בלמידה פנים אל פנים. מנסיוני האישי אני יכול להעיד שאירגונים משיגים רמות גבוהות מאד של הצלחה בתהליכי הדרכה המבוסים על כלי למידה מרחוק.
יתרונות:
לוגיסטיקה - ניתן לקיים את השיעור מכל מקום ולחסוך עלויות (בעיקר נכון למקרים שציבור הלומדים מפוזר). בכל מקרה יש חיסכון בזמן כיוון שנדרש רק זמן נטו של השיעור. יש כאן חסכון בכסף, זמן ולעיתים זו הדרך היחידה לקיים את תהליך הלמידה.
מועד גמיש - כאשר הלמידה מתבצעת בצורה לא סינכרונית כל אחד יכול ללמוד בזמן שנוח לו.
תשתית ממוחשבת - בדרך כלל המעטפת בה מתקיי התהליך מספקת כלים כמו פורומים, לוחות מודעות וכו שמצד אחד משמרים את הידע הקולקטיבי הנצבר ומצד שני מאפשרים נגישות קלה אליו. דוגמא, אם בלמידה קלאסית תלמיד שואל שאלה לאחר השיעור בד"כ רק הוא יזכה לשמוע את התשובה. בלמידה מרחוק סביר להניח שהמשיב ישתמש בכלי שיאפשר לכל התלמידים נגישות לתשובה.
חסרונות:
עלות ראשונית ביחס לקיים - יש עלות ראשונית לא מבוטלת בהטמעת מערכת למידה מרחוק באירגון. יש צורך בתשתית מיחשובית ובהכשרת כח האדם. כאשר מקילים ראש בתהליך הוא הוא יכשל. מצד שני לרוב הארגונים יש תשתית קימת לצרכי הדרכה (למשל למערכת החינוך יש הרבה מאד בתי ספר).
הרגלים - אנשים הם חיות חברתיות ורובנו עדין ל הסכננו להפוך את התווך האינטרנטי למרחב המייה שלנו. זה יותר ץחןשה שהתהליך נחות לעומת למידה פנים אל פנים.
תשתיות לא מספקות - אם הכלים נחותים ואינם מתאימים לצרכי התהליך הרמת ההדרכה תפגע.
התשובה ניתנה על ידי מומחה KOL מר רן שגיב